This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Bunga Keladi

My dear friends, look around your garden whether you have this plant? get rid of it. I have receive this from my mail...

Please read below. The message is true. I almost lost my daughter who put a piece of the leaf of this plant in her mouth and her tongue swelled to the point of suffocation. This is one plant but there are others with the same characteristics of coloring. Those are also poisonous and we should get rid of them. Please watch out for our children. As we all leave our children home in the hands of the helpers, we should give them a safe environment where they can play.

"This plant that we have in our homes and offices is extremely dangerous!

This plant is common in Kenya , Rwanda, Uganda in plant nurseries, many offices and homes. It is a deadly poison, mainly for the children. It can kill a kid in less than a minute and an adult in 15 minutes. It should be uprooted from gardens and taken out of offices. If touched, one should never touch ones eyes; it can cause partial or permanent blindness. Please alert your buddies

4 comments:

UstazCahaya said...

Salam Kak Lina;-)

Terima kasih ke blog saya. Maaf, lambat respon kerana sedang kesibukan sekarang.

Oh ya, saya sendiri memang minat dgn hal yang ditanya oleh Kak Lina di blog saya. Maaf, kalau boleh tahu, apakah Kak Lina atau family ada masalah santau?

Jika ya, saya nasihatkan ikhtiar dengan orang yang betul. Sebab apa, sekiranya kita berubat dengan orang yang menggunakan perantaraan yang tidak dibenarkan di sisi syarak, banyak mudaratnya walaupun boleh sembuh. Selain daripada berdosa, jika berubat dengan orang yang menggunakan jin atau khadam, selalunya ada kesan sampingan.

Untuk kesan santau juga mudah sahaja sebenarnya. Pertama, orang yang terkena santau itu boleh tahu sendiri. Contoh, macam dulu benci dengan seseorang, tiba-tiba jadi suka yang teramat. atau selalu mengalami mimpi yang berulang-ulang. Gangguan emosi dan fizikal. Dan banyak lagi cara nak kesan. Jika santau itu kuat, biasanya ada tanda lebam seperti hitam atau terbakar pada mana-mana bahagian badan. Biasanya, orang yang arif ada kaedah mereka sendiri untuk mengesannya. Saya juga masih kurang arif.;-)

Santau ada banyak jenis. Ada orang hantar melalui makanan, tanam benda dekat rumah kita, guna anak patung, guna gambar dan macam-macam lagi.

Sebaiknya, orang yang terkena dan keluarga kuatkan hati (emosi). Jangan mengalah. Sebab salah satu cara terbaik ialah, jika mangsa tahu dia terkena dan menguatkan diri dengan solat, doa dan zikir. Banyakkan membaca surah Al-Ikhlas. Terus menerus. Selain menguatkan motivasi diri agar selalu bergantung kepada Allah, amalan surah Al-Ikhlas juga membantu membersihkan hati dan supaya kita ikhlas menerima musibah (santau) tersebut. Keikhlasan hati kita membantu mendapatkan pertolongan Allah.

Nasihat saya. Berubatlah dengan orang yang arif. Cuma, perlu diingatkan, jangan tersilap pilih tempat berubat. Tidak semestinya orang yang bergelar ustaz atau nampak macam alim, mereka mengamalkan kaedah yang dibenarkan syarak. Untuk pengetahuan, ada juga ustaz dan orang2 yang gunakan jin dan khadam.

Jika masih belum jelas, jangan segan email saya. Saya berdoa, semoga kita dilindungi daripada sihir yang merupakan senjata syaitan untuk menyesatkan dan merosakkan kita. Amin Ya Rabb Al-Alamin.

Mommyyus said...

hehe..i baru je lepas bace kat blog seseorang pasal isu yang same pasal pokok ni. tetibe nampak gambar pokok ni kat blog u. ingatkan u baru beli..hehe..baru nak kak nam bagitahu pasal bende yang same

lina said...

Mommyyus - Tq atas perihatin yus...sungguh mulia.

lina said...

Ustaz - Nnt saya email kan apa yg perlu saya tanya nnt. Terima kasih atas respon dan penerangan yg amat jelas.

Post a Comment

Would lurve to hear your thoughts on this.Thanks!

Nuffnang