This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Wantan Crispy

Assalamulaikum dan selamat malam...menu yg ringkas saje Wantan Crispy pilihan puteri ku alia...Alhamdulilah...menu yg menjadi kegemaran kami sekeluarga...recipe drp Puan Ann drp senawang.... Wantan yg belum di goreng dan ready utk digoreng.....mesti letak kan tepung utk mengelakkan drp melekat.... Wantan ni mmg dah kerap kali lina membuatnya....kalau nak tengok recipe ni boleh click di sini 6 comments

Yorkshire Pudding Sosej

Yorkshire Pudding Sosej...
Assalamulaikum semua dan selamat pagi.....pagi ni breakfast dengan Yorkshire Pudding Sosej...Kami suka kan nya...dh lam intai kat blog diana...kalau nak tengok boleh pi ke blog nya...beliau serta anak mmg peminat Yorkshire...lina pun sama dah mula suka walaupun ini pertama kali memcubanya...senang, mudah serta sedap...lagi satu memenuhi selera anak2 yg mmg sukakan sosej. Ni la rupa nya baru masak dan keluar drp oven...sgt lembut , wangi....tau sesiapa yg tak cuba lagi boleh mencuba nya...pada lina tak rugi ye.... :) Nak rasa kena cuba...
Masih lagi dlm acuan muffin...
Alhamdulilah....ready utk di makan....dh makan pun...mai kita check recipe nya pula ya... Terima kasih diana, Copy from diana's blog Recipe asal Food.com
Bhn² 1 cawan telur yang d pukul ringan 1 cawan tepung gandum _ d ayak 1/2 cawan susu segar 1/2 cawan air Garam secukup rasa Serbuk lada hitam Sedikit minyak 10 batang Ayamas koktel sosej ayam berkeju 2 ulas bawang merah _ d hiris
Cara²
  1. Masukkan tepung, garam dan serbuk lada hitam secukup rasa ke dalam mangkuk.. gaul rata.
  2. Buat lubang d tengah²nya dan masukkan telur dan pukul hingga sebati.
  3. Satukan air dan susu segar.. Masukkan bancuhan susu dan air tadi ke dalam adunan tepung dan telur sedikit demi sedikit d samping d pukul d setiap kali menambah bancuhan susu dan air tadi.. Pukul sehingga sebati.
  4. Tutup adunan dan rehatkan selama 1 jam.
  5. Pukul lagi seketika semasa hendak d bakar.
  6. Panaskan oven pada suhu 240°C dan masukkan acuan yang telah d isi dengan sedikit minyak ( sapukan juga d seluruh permukaan acuan tu ).
  7. Panaskan selama 3 - 5 minit ( sehingga minyak cukup panas ).. masukkan sosej dan bakar selama 3 minit.
  8. Kemudian keluarkan dari oven dan terus tuangkan adunan pudding tadi hingga memenuhi acuan dan taburkan bawang merah d atasnya.
  9. Bakar semula selama 10 - 15 minit atau sehingga ianya masak.
  10. Angkat dan makan bersama sos kegemaran.
2 comments

Tanjung sabak awok Muar

Telur ikan apa ye....Alhamdulilah...lina dan alia sgt suka Telur masak asam pedas ini....alia beberapa kali tambah telur ikan ini...pedas tp sgt sedap!
Ni kerabu turi kalau tak silap..rasanya pahit2 sikit...tp sedap...pertama kali memcuba...
Periuk ikan masak asam pedas...perbagai jenis ikan...ada...Tempat ini ditepi sungai muar....ada sgt byk kedai yg masak asam pedas...pilih la memgikut citrasa sendiri..
Periuk ikan sembilang....nampak sgt simple tp tersgt la sedapnya...tambah makan dgn penuh rasa kesyukuran atas nikmatnya....subanallah...Insya Allah jika diizinkan oleh NYA...kami akan dtg lagi insya Allah.
Kepala ikan sembilang pilihan...husband...
N3 yg mmg dah lama di peram ... update utk kenangan...makanan di tanjung sabak awok ni pada lina sgt sedap...kupang ke nama nya masak sambal...mmg sgt sedap.... Ikan siakap tiga rasa ni lain sikit drp thai punya masakan...pada lina lebih suka thai...kailam ikan masin pun ok juga.... gambar tak ada...sbb mood tu ambil gambar agak bekurangan... Mula2 nak order sotong goreng tapi memandangkan tukang makan pun tak ada mood nak makan lepas kejadian...masih lagi dlm keadaan sedikit trama....dah tentu la kan...belaku kejadian luar kotak pemikiran ...Apa pun kami amat bersyukur....tu saje menu yg kami makan pada selepas hari kejadian... 0 comments

Malang Tak berbau..ajal maut semua yg ESA tentukan

Kejadian terjadi pada hari Jumaat (bersamaan 20 hijriah 1433.. 16/12/2011) malam sabtu....dalam perjalanan ke tanjung sabak awok Muar....accident kecil yg kami sekeluarga alami...Syukur Alhamdulilah kepada yg ESA kerna kami sekeluarga selamat...KebesaranMU sangat kami rasai...Kami hambaMU yg sgt lemah tanpa pertolonganMU tiada daya kami...Tiada Tuhan melainkan ALLAH yg Esa tiada sekutu bagiNYA.KepunyaanNYA segala kerajaan dan juga pujian. Dialah yg menghidupkan dan mematikan. DIa maha Berkuasa atas segala sesuatu... Begini la keadaan kami ketika kejadian....Allah hu Allah ...Allah maha Besar!
Ketika kejadian juga lil darwisy sedang lena tidur....
Alia duduk di hadapan pada hari kejadian....Kami berserah kepada ALLAH, kami berpegang dengan ALLAH, Kami memohon perlindungan dengan ALLAH. Semoga ALLAH melimpahkan rahmat dan kesejahteraan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga serta sahabat2Nya.
Kami sekeluarga mengucapkan TERIMA KASIH kepada semua yg terlibat dalam usaha membantu kami.....segala kebaikan kalian kami mohon ALLAH sahaje membalas setiap kebaikan yg kalian beri pada kami sekeluarga tidak mampu utk membalasnya.
kami Panjangkan rasa kesyukuran pada yg ESA kerna telah memudahkan segala urusan kami pada hari kejadian....Sesungguhnya ALLAH yg maha AGUNG dan maha BERKUASA terhadap HambaNYA yg sgt lemah. Suka duka kami sekeluarga ditahun baru hijriah 1433...Kenangan yg teramat indah utk di kenangan sepanjang seluruh kehidupan kami....
18 comments

Mee Bandung Muar Abu Bakar Hanipah

Syukur Alhamdulilah diberi kesempatan dan masa ke Muar ianya juga merupakan penglaman pertama lina serta anak2 ke MUAR..Even..We don’t really have much reason to go to Muar actually. Everybody always said that to find the best mee bandung in the world, you need to come to Muar; ( B4 this i wish i could come to muar...Alhamdulilah here we are now ) and to find the best Mee Bandung in Muar, you go here...Abu Bakar Hanipah runs a stall in Restoran Wah San: 9A, Jalan Abdullah, Muar. They also have a stall in Tanjung Emas.
Pertama kali combination yg sgt menarik....Abu Bakar prepares the food while the owners of Wah San prepares the drinks and other dishes. Sgt harmony...still exists.
See the "pekat kuah Mee bandung....
Selain drp itu ada satay...dan perbagai jenis makanan lain...tp jgn lupa utk memcuba mee bandung nya... Jika makan dengan penuh kesyukuran kenikmatannya berganda dpt dirasai.. Alhamdulilah kami dah pun pulang ke KL setelah berada di 2n 3d di Muar...Overall Muar is the best place to find fresh Seafood food. Tunggu next n3...pasal ikan bakar Tangung awok Muar..
1 comments

Alhamdulilah destinasi yg dituju

Alhamdulilah Ahmad bersolat dulu b4 dinner...
Baru sampai dh kelaparan...makan dulu ye apa yg ada....jom mandi...solat
Our dinner tonight....layan je la....makan kat hotel je...
Chicken Chop
sotong goreng
Sirloin steak...the taste errrr..
gambar yg sempat di ambil....sampai maghrib...
Coffee corner...
8 comments

Spaghetti bolognese

Assalamualaikum...dan selamat hari khamis...masih lagi dalam cuti sekolah...sebelum lina dan keluarga off ke perjalanan yg dituju pada ptg ini lina tinggal kan kalian dengan menu tengah hari kami...Spaghetti yg mudah, cepat dan sedap....Alhamdulilah...syukur ada nikmatnya... Gambar yg biasa senantiasa nak cepat....Doakan kami selamat sampai ke destinasi yg dituju...Semoga perjalanan kami senantiasa dlm pelindungan serta dibawah jagaanNYA....Amin...Jumpa lagi di lain2 kesempatan...Insya ALLAH. 2 comments

Cerita -ceriti Alia...di tahun hijriah 1433

Lil Darwisy & Alia ...
Alhamdulilah hari ini dan semalam merupa hari kegembiraan bagi keluarga kecil kami.... 05.12.2011 bersamaan 9 Hijriah. ( Hari Tasu'a merupakan hari ke 9 di awal tahun hijriah sgt digalakkan berpuasa sebagaimana tidak mahu menyamakan perbuatan org2 jahiliah )
Perbualan antara hubby dan lina....
ummi - Insya ALLAH niat utk berpuasa pada 9 dan 10 hijriah ni Abah - Insya ALLAH abah pun nak puasa sama..
Alia - emmm boleh tak alia nak berpuasa ummi?
Ummi - Boleh jika alia ada kemampuan tidak ada salah nya. Pagi sahur tu ummi mmg tak ada attention utk menyuruh alia utk berpuasa...Ummi hanya kejutkan hubby utk bangun sahur. Setelah kami selesai makan sahur maka Azan solat subur pun kedengaran drp surau yg berhampiran....Ummi pun kejutkan alia utk mandi dan solat subuh.... Alia terus bingkas bangun ...ummi nak sahur...Ya ALLAH dlm hati berasa sgt bersalah...alia rupa nya sgt bersungguh utk berpuasa bersama2 kami....Ummi, pagi tu betul2 rasa bersalah...Ya ALLAH kenapa aku tidak mahu menunaikan hajatnya utk berpuasa....ummi pujuk alia esok la alia puasa....(dlm hati ummi)
Alia - tak nak nak puasa juga....kami akur kalau tak tahun boleh berbuka puasa dan lina pun berpesan dgn cikgu taskinya.
Ummi - Alia boleh puasa ikut kemampuan kalau rasa tak boleh boleh berbuka.
Alia - Diam tanpa kata2
Semlm pada 5.56 pm mengambilnya di taski terus bertanya
Ummi - alia masih berpuasa...
Alia - Ummi Alhamdulilah...Dgn merasa bangga nya menyatakan dia masih kuat dan merasa tidak dahaga ketika berpuasa....
Ummi - Ya ALLAH kuasa ALLAH mengatasi segala2 nya. Insya ALLAH jika kita membuat sesuatu bersandar kan ALLAH pasti kita di beri pertolongan oleh ALLAH...ternyata sesuata yg sgt amazing do happened to my lil girl....Nikmat yg tidak ternilai...kefahaman secara sedikit2 dpt di terap kan kedlm benak hatinya. Doa kami mengiringi nya semoga alia senantiasa di bawah peliharaan ALLAH dan senantiasa di beri pertolongan serta bantuan oleh ALLAH supaya senantiasa Istiqomah dlm melakukan apajua tuntutanNYA hingga ke nafas terakhirnya. Alhamdulilah alia berjaya berpuasa seperti org dewasa...satu kejayaan/ kemenangan bagi diri nya....Maha SUCI ALLAH. Usia alia kini 7 thn...insya ALLAH tahun depan usia alia bertambah..semoga Istiqomahnya berterusan hingga akhir hayatnya dengan bantuan sang PenciptaNYA yg ESA.
Hari 10 Hijriah bersamaan dgn 06.12.2011
Alhamdulilah nikmat ALLAH terus menerus yg kita kecapi...alia antara insan2 yg mencapai kemenangan dpt berpuasa penuh...semua nya dengan pertolonganNYA yg esa.... Alhamdulilah hari ini alia masih berpuasa...semoga ianya berjaya...Insya ALLAH Tidak ada daya melainkan dengan bantuan dan pertolonganNYA
20 comments

Kewajiban Mencintai dan memuliakn Ahli Bait

Assalamulaikum dan selamat pagi...tidak tahu mengapa pagi ni hati merasa sgt sayu...secara tiba2...

Mari kita mulakan dengan DOA semoga lina beroleh ketenangan di hari yg sgt diMULIAkan Oleh sang PenciptaNYA;

Allah hu ALLAH....

Ya ALLAH! Curahkan Nur (hidayah) dalam hatiku, NUR pada lidahku, jadikan NUR pada penglihatanku dan jadikanlah juga NUR dari belakangku dan hadapanku. Ya ALLAH! Kurniakanlah kepadaku NUR ( yg menerangi seluruh HIDUPku )

Mari kita sama melafazkan khalimah keramat ini dalam kehidupan harian kita;

♥ لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم Wahai ALLAH... Hidupkanlah kami dengan Kalimah Agung ini... dan Matikanlah kami juga dengan Kalimah Agung ini... Wahai Tuhan kami yang Maha Agung dengan KeagunganNYA... ♥

Hadith ini lina ambil drp kitab 60 Hadith Kelebihan Aali Bait oleh Al Imam AL Hafiz Jalal AL Din Al Suyuti manakala telah di terjemah Oleh Sheikh Muhammad Fuad Al Maliki. Satu hadith yg mana kita sebagai Ibubapa WAJIB mengajarkan ANAK2 kita dengan TIGA pekara; 1) Mencintai NABI kamu ( Sudah kan kita melakukannya ) 2) Mencintai Ahli Keluarga (Ahli Bait) ( Sudakah Kita ?? Bagaimana Caranya?) 3) Membaca AL- Quran pada hari tiada naungan melainkan nauganNYA, bersama para Nabi dan Orang - orang pilihanNYA. ( Insya ALLAH tp tidak lengkap jika kita tdk mengajar anak2 kita perasaan mahabbah pada Rasulullah s.a.w.) Mari kita fikir2 kan dan cari jln bagaimana mahu menerapkan kehati anak2 comel kita Ingin lina tegas kan disini MENCINTAI dan MENYAYANG Rasullullah s.a.w TIDAK sama sekali menjadikan kita insan2 yg terkebelakang MALAH sesiapa yg MENGHINA ...silap sama sekali jika ada perasaan ini di benak hati kita....Sempena 10 Hijriah 1433 pada hari ini mari la kita sama fikir2 kan...Supaya anak2 kita nnt bakal menjadi anak2 yg memberi MANFAAT pada kita di DUNIA dan AKHIRAT. Insya ALLAH.

kepada DUA permata hati ku: 1) alia 2) Darwisy

INGAT lah pesanan ummi ini...MENCINTAI dan perasaan MAHABBAH pd Keluarga Aali Bait adalah Hukumnya WAJIB .

6 comments

Siapa nak bonus sila2 la ye!

Assalamulaikum semua dan selamat tengah hari...hari ini merupakan hari ke 9 hijriah kita di tahun baru hijriah....pernah kah kita terfikir perkataan yg selalu kita tutur secara automatic kita dpt bonus drp nya...mana tahu ianya dpt menampung timbangan kita disana nnt ...drp suka ber tutur dgn bahasa zaman moden anak remaja sekarang...apa kata kita tukarkan kepada bahasa yg lebih manis dan sopan bukan apa sekadar ingat meningati antara satu sama lain...dunia kita hari ini sgt menagung2 kebaratan sedangkan kawan2 bukan yg berada nun jauh senantiasa mencari sesuatu yg lebih kekal...Fikir2 kan la kawan, adik2, makcik2 masa kita terlalu singkat....malah kita akan mendpt ganjaran drpNYA menyebut nya secara tak langsung.......Tak tahu la kalau kita memilih utk tidak...Terpulang pada pilihan masing2....Selamat berhijriah dengan erti kata yg sebenar...kerna dunia benar2 dialam ke penghujung....semoga kita senantiasa menambah bekalan walaupun dengan pekara kecil yg kita lakukan. Peringat utk diri agar benar2 berhijriah kernaNYA serta kerna sang kekasih Rasullulah...Wahai Tuhanku! Limpahkan rahmat dan kesejahteraan selama2nya keatas kekasihMU sebaik2 Makhluk seluruhnya.. Credit to kak Chik....Terima Kasih kak Chik....besar erti nya bagi sesiapa yg ingin berjalan menujunya yg kekal... 4 comments

Paprik Udang

Assalamulaikum semua selamat berhujung minggu..hari ini merupakan hari 8 kita di tahun hujriah...tentu nya ada yg bercadang utk berpuasa hari besok Isnin dan selasa...hari2 yg sgt dimuliakan oleh ALLAH utk hamba2 nya. Semoga kita semua dikalangan membesar kan hari2 yg di besarkan oleh ALLAH....Alhamdulilah...hari minggu adalah hari yg agak panjang lina bersama keluarga...masak pun tetap simple saje Paprik Udang satu lauk sudah cukup utk satu hidangan yg lengkap...apa menu kawan2 yg lain hari ini...
Kita close up sikit....
masih dalam kuali lagi.....
dah tak sabar nak hidangkan...jgn...kena sabar :)....
4 comments

JEMPUT-JEMPUT IKAN

Assalamulaikum dan salam sejahtera semua pembaca dan pemcari recipe....dah lama lina mencari recipe ini....Alhamdulilah di beri peluang olehNYA utk terus menerus menerus menikmati nikmat atas nikmatNYA yg tidak terbilang byknya. Maka dapat keluarga pada pagi ini menikmati nya dengan penuh merasa kesyukuran padaNYA. Ini juga merupa percubaan pertama dan pertama kali dalam hidup makan jemput2 ada di letakkan inti ikan...Terasa sgt nikmat...Subanallah... Terima kasih kepada Puan Roza serta Prof Muhd Kamil. Dua Insan sejoli yg lina kira sgt patut kepada penciptaNYA...Malah setiap apa yg beliau lakukan semuaNYA kerana ALLAH dan rasulNYA.....Lina sgt kagum dengan insan2 yg senantiasa membesarkan ALLAH dalam kehidupan seharian...drp tutup kata , perbuatan segala2 NYA bersandar kan pada yg ESA. Semoga kalian nun jauh diBUMI bertuah senantiasa dalam peliharaan serta perlindunganNYA. Kepada sesiapa mahu mengenali nya boleh la ke blog nya yg penuh dengan kata2 hikmah dalam setiap tutur kata dan perbuatan nya. Walaupun lina tidak pernah bertemu nya secara nyata...ttp kata2 ada rohnya yg tersendiri....Significance..Puan Roza juga telah pun menyiap kan buka masakan nya ....Insya ALLAH lina akan mendapatkan nya sebagai koleksi peribadi. Click di SINI membaca bait coretan membuat hati sgt sebak. Inti ikan didalam jemput - jemput....menarik bukan....pada yg nak memcuba boleh ke blog nya...disini lina share kan juga recipe nya utk rujukan lina dan buat anak2 yg bakal membesar maka setiap apa yg telah ummi hidangkan di meja makan anak2 boleh rujuk di kemudian hari jika nafas ummi terhenti....hanya kenangan dan recipe ini sebagai tanda nya kita pernah menikmati jemput2 ini bersama2. Mai kita lihat Sumber drp Puan Roza

JEMPUT-JEMPUT IKAN

Bahan A 5 ekor ikan kembung atau ikan selayang ½ inci halia Garam secukup rasa 1 keping asam gelugor 1 biji hirisan bawang besar

Bahan B 2 cawan tepung gandum

½ batang hirisan lobak merah 1 tangkai daun bawang 1 cawan air Garam secukup rasa Minyak untuk mengoreng.

Caranya :

1. Ikan direbus bersama halia yang dihiris, asam gelugor dan garam sehingga air mengeleggak. Tunggu sehingga ikan lembut dan masak. 2. Keluarkan isi ikan dari tulangnya dengan berhati-hati. Lecek isi ikan sehingga lumat dan masukkan hirisan bawang besar. Jika suka, tambahkan sedikit garam dan lada sulah. 3. Dalam mangkuk yang berlainan, bancuhkan bahan B sehingga adunan agak kental. 4. Ambil ½ sudu besar adunan tepung, masukkan pula sedikit ramuan isi ikan kedalamnya. Kemudian tutupkan isi ikan itu dengan ½ sudu adunan tepung. 5. Pastikan isi ikan berada di tengah-tengah adunan tepung. 6. Dengan menggunakan sudu atau tangan, masukkannya ke dalam minyak panas. Lakukan sehingga selesai. 7. Apabila jemput-jemput kelihatan kekuningan, angkat dan toskan minyak. 8. Jemput-jemput ikan sedap di makan panas-panas dan dicecah bersama sos cili manis 5 comments

Nuffnang