This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Cerita -ceriti Alia...di tahun hijriah 1433

Lil Darwisy & Alia ...
Alhamdulilah hari ini dan semalam merupa hari kegembiraan bagi keluarga kecil kami.... 05.12.2011 bersamaan 9 Hijriah. ( Hari Tasu'a merupakan hari ke 9 di awal tahun hijriah sgt digalakkan berpuasa sebagaimana tidak mahu menyamakan perbuatan org2 jahiliah )
Perbualan antara hubby dan lina....
ummi - Insya ALLAH niat utk berpuasa pada 9 dan 10 hijriah ni Abah - Insya ALLAH abah pun nak puasa sama..
Alia - emmm boleh tak alia nak berpuasa ummi?
Ummi - Boleh jika alia ada kemampuan tidak ada salah nya. Pagi sahur tu ummi mmg tak ada attention utk menyuruh alia utk berpuasa...Ummi hanya kejutkan hubby utk bangun sahur. Setelah kami selesai makan sahur maka Azan solat subur pun kedengaran drp surau yg berhampiran....Ummi pun kejutkan alia utk mandi dan solat subuh.... Alia terus bingkas bangun ...ummi nak sahur...Ya ALLAH dlm hati berasa sgt bersalah...alia rupa nya sgt bersungguh utk berpuasa bersama2 kami....Ummi, pagi tu betul2 rasa bersalah...Ya ALLAH kenapa aku tidak mahu menunaikan hajatnya utk berpuasa....ummi pujuk alia esok la alia puasa....(dlm hati ummi)
Alia - tak nak nak puasa juga....kami akur kalau tak tahun boleh berbuka puasa dan lina pun berpesan dgn cikgu taskinya.
Ummi - Alia boleh puasa ikut kemampuan kalau rasa tak boleh boleh berbuka.
Alia - Diam tanpa kata2
Semlm pada 5.56 pm mengambilnya di taski terus bertanya
Ummi - alia masih berpuasa...
Alia - Ummi Alhamdulilah...Dgn merasa bangga nya menyatakan dia masih kuat dan merasa tidak dahaga ketika berpuasa....
Ummi - Ya ALLAH kuasa ALLAH mengatasi segala2 nya. Insya ALLAH jika kita membuat sesuatu bersandar kan ALLAH pasti kita di beri pertolongan oleh ALLAH...ternyata sesuata yg sgt amazing do happened to my lil girl....Nikmat yg tidak ternilai...kefahaman secara sedikit2 dpt di terap kan kedlm benak hatinya. Doa kami mengiringi nya semoga alia senantiasa di bawah peliharaan ALLAH dan senantiasa di beri pertolongan serta bantuan oleh ALLAH supaya senantiasa Istiqomah dlm melakukan apajua tuntutanNYA hingga ke nafas terakhirnya. Alhamdulilah alia berjaya berpuasa seperti org dewasa...satu kejayaan/ kemenangan bagi diri nya....Maha SUCI ALLAH. Usia alia kini 7 thn...insya ALLAH tahun depan usia alia bertambah..semoga Istiqomahnya berterusan hingga akhir hayatnya dengan bantuan sang PenciptaNYA yg ESA.
Hari 10 Hijriah bersamaan dgn 06.12.2011
Alhamdulilah nikmat ALLAH terus menerus yg kita kecapi...alia antara insan2 yg mencapai kemenangan dpt berpuasa penuh...semua nya dengan pertolonganNYA yg esa.... Alhamdulilah hari ini alia masih berpuasa...semoga ianya berjaya...Insya ALLAH Tidak ada daya melainkan dengan bantuan dan pertolonganNYA
20 comments

Kewajiban Mencintai dan memuliakn Ahli Bait

Assalamulaikum dan selamat pagi...tidak tahu mengapa pagi ni hati merasa sgt sayu...secara tiba2...

Mari kita mulakan dengan DOA semoga lina beroleh ketenangan di hari yg sgt diMULIAkan Oleh sang PenciptaNYA;

Allah hu ALLAH....

Ya ALLAH! Curahkan Nur (hidayah) dalam hatiku, NUR pada lidahku, jadikan NUR pada penglihatanku dan jadikanlah juga NUR dari belakangku dan hadapanku. Ya ALLAH! Kurniakanlah kepadaku NUR ( yg menerangi seluruh HIDUPku )

Mari kita sama melafazkan khalimah keramat ini dalam kehidupan harian kita;

♥ لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم Wahai ALLAH... Hidupkanlah kami dengan Kalimah Agung ini... dan Matikanlah kami juga dengan Kalimah Agung ini... Wahai Tuhan kami yang Maha Agung dengan KeagunganNYA... ♥

Hadith ini lina ambil drp kitab 60 Hadith Kelebihan Aali Bait oleh Al Imam AL Hafiz Jalal AL Din Al Suyuti manakala telah di terjemah Oleh Sheikh Muhammad Fuad Al Maliki. Satu hadith yg mana kita sebagai Ibubapa WAJIB mengajarkan ANAK2 kita dengan TIGA pekara; 1) Mencintai NABI kamu ( Sudah kan kita melakukannya ) 2) Mencintai Ahli Keluarga (Ahli Bait) ( Sudakah Kita ?? Bagaimana Caranya?) 3) Membaca AL- Quran pada hari tiada naungan melainkan nauganNYA, bersama para Nabi dan Orang - orang pilihanNYA. ( Insya ALLAH tp tidak lengkap jika kita tdk mengajar anak2 kita perasaan mahabbah pada Rasulullah s.a.w.) Mari kita fikir2 kan dan cari jln bagaimana mahu menerapkan kehati anak2 comel kita Ingin lina tegas kan disini MENCINTAI dan MENYAYANG Rasullullah s.a.w TIDAK sama sekali menjadikan kita insan2 yg terkebelakang MALAH sesiapa yg MENGHINA ...silap sama sekali jika ada perasaan ini di benak hati kita....Sempena 10 Hijriah 1433 pada hari ini mari la kita sama fikir2 kan...Supaya anak2 kita nnt bakal menjadi anak2 yg memberi MANFAAT pada kita di DUNIA dan AKHIRAT. Insya ALLAH.

kepada DUA permata hati ku: 1) alia 2) Darwisy

INGAT lah pesanan ummi ini...MENCINTAI dan perasaan MAHABBAH pd Keluarga Aali Bait adalah Hukumnya WAJIB .

6 comments

Nuffnang