This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Cerita -ceriti Alia...di tahun hijriah 1433

Lil Darwisy & Alia ...
Alhamdulilah hari ini dan semalam merupa hari kegembiraan bagi keluarga kecil kami.... 05.12.2011 bersamaan 9 Hijriah. ( Hari Tasu'a merupakan hari ke 9 di awal tahun hijriah sgt digalakkan berpuasa sebagaimana tidak mahu menyamakan perbuatan org2 jahiliah )
Perbualan antara hubby dan lina....
ummi - Insya ALLAH niat utk berpuasa pada 9 dan 10 hijriah ni Abah - Insya ALLAH abah pun nak puasa sama..
Alia - emmm boleh tak alia nak berpuasa ummi?
Ummi - Boleh jika alia ada kemampuan tidak ada salah nya. Pagi sahur tu ummi mmg tak ada attention utk menyuruh alia utk berpuasa...Ummi hanya kejutkan hubby utk bangun sahur. Setelah kami selesai makan sahur maka Azan solat subur pun kedengaran drp surau yg berhampiran....Ummi pun kejutkan alia utk mandi dan solat subuh.... Alia terus bingkas bangun ...ummi nak sahur...Ya ALLAH dlm hati berasa sgt bersalah...alia rupa nya sgt bersungguh utk berpuasa bersama2 kami....Ummi, pagi tu betul2 rasa bersalah...Ya ALLAH kenapa aku tidak mahu menunaikan hajatnya utk berpuasa....ummi pujuk alia esok la alia puasa....(dlm hati ummi)
Alia - tak nak nak puasa juga....kami akur kalau tak tahun boleh berbuka puasa dan lina pun berpesan dgn cikgu taskinya.
Ummi - Alia boleh puasa ikut kemampuan kalau rasa tak boleh boleh berbuka.
Alia - Diam tanpa kata2
Semlm pada 5.56 pm mengambilnya di taski terus bertanya
Ummi - alia masih berpuasa...
Alia - Ummi Alhamdulilah...Dgn merasa bangga nya menyatakan dia masih kuat dan merasa tidak dahaga ketika berpuasa....
Ummi - Ya ALLAH kuasa ALLAH mengatasi segala2 nya. Insya ALLAH jika kita membuat sesuatu bersandar kan ALLAH pasti kita di beri pertolongan oleh ALLAH...ternyata sesuata yg sgt amazing do happened to my lil girl....Nikmat yg tidak ternilai...kefahaman secara sedikit2 dpt di terap kan kedlm benak hatinya. Doa kami mengiringi nya semoga alia senantiasa di bawah peliharaan ALLAH dan senantiasa di beri pertolongan serta bantuan oleh ALLAH supaya senantiasa Istiqomah dlm melakukan apajua tuntutanNYA hingga ke nafas terakhirnya. Alhamdulilah alia berjaya berpuasa seperti org dewasa...satu kejayaan/ kemenangan bagi diri nya....Maha SUCI ALLAH. Usia alia kini 7 thn...insya ALLAH tahun depan usia alia bertambah..semoga Istiqomahnya berterusan hingga akhir hayatnya dengan bantuan sang PenciptaNYA yg ESA.
Hari 10 Hijriah bersamaan dgn 06.12.2011
Alhamdulilah nikmat ALLAH terus menerus yg kita kecapi...alia antara insan2 yg mencapai kemenangan dpt berpuasa penuh...semua nya dengan pertolonganNYA yg esa.... Alhamdulilah hari ini alia masih berpuasa...semoga ianya berjaya...Insya ALLAH Tidak ada daya melainkan dengan bantuan dan pertolonganNYA

20 comments:

cik cek said...

Syukur alhamdulillah....

ummi nor said...

Alhamdulillah...semangat anak-anak pasti berkobar apabila ada sedikit dorongan daripada ibubapa kan.Begitu jugalah Yin dan Hakim tersangat nak berpuasa tiap kali kami berpuasa sunat, memang dia orang akan komplain jika tak dikejutkan sahur...

lina said...

cik cek - Amin...

Ummi Nor - Semoga mereka terus Istiqomah dengan bantu penciptaNYA yg ESA. Insya ALLAh...kita sebagai ibubapa menjadi pendorong mereka selebih nya semuanya datang drpyg ESA baik mahu keburukan kita kena syukuri...semua nya utk meningkatkan takwa kepadaNYA.

Ida,Japan said...

Alhamdulillah....bagus Alia, anak yg baik

lina said...

Ida - Amin..amin.

garlic & butter said...

oh *tears*

Madam Lee said...

Darwisy comelll....

CT Delima said...

As'salam Lina

Alhamdulillah..kadang2 anak2 ni lebih mulia hati nya dari orang2 dewasa. Semoga Allah memberi ganjaran yang besar pada Alia..aminnn

lina said...

Nurul - :)

Madam Lee - Tq


Ct - Wslm ye hati mereka sgt tulus mulus...satu yg lina pelajari kita tidak boleh menggunakan kuasa veto sentiasa dlm apajua tindakan kita...certain part must have'give and take' even they are still a child.

Nadiah Sidek said...

bagus alia. semoga alia jadi hamba Allah yang taat dan jadi anak yang solehah..ameen..

lina said...

Nadiah -Amin..amin Terima Kasih atas doa.Mohon doakan alia senantiasa Istiqomah dlm melakukan apa jua tuntutanNYA...Perjalanan alia sgt jauh...

AdiaLuze said...

Salam kak ..

ALHAMDULILLAH ...

Malunya saya dgn diri sendiri bila tau budak sekecil Alia pun teruja nak berpuasa .. Hmmm .. Tiba2 rasa bersalah sbb tewas dgn tuntutan nafsu sendiri .. Astaghfirullahala'zim ... ~.~'

lina said...

Wslm Aida - Aida,Jangan begitu ......mari kita sama2 pasang niat utk senantiasa memdekatkan diri padaNYA. Semoga di pemudahkan dlm apa jua kita lakukan keranaNYA dan rasul yg kita kasihi.

model pakaian muslim wanita said...

salam kenal,,sukses yahh dengan postingan nya

Nieza said...

syukur alhamdulillah...memang hebat anak kecil ini boleh berpuasa mengalahkan org dewasa..semoga Alia menjadi anak yg solehah..insyaAllah:)

lina said...

model pakaian muslim - salam kenal juga


Nieza - amin, semoga ALLAh Menambahkan kefahaman dan kelazatan mengikut tutuntanNYA dengan himmah..Insya ALLAH.

~albazrah~ said...

Masya Allah, Alya good girl. DIdoakan membesar menjadi anak yang penuh barakah dan solehah. Amin.

lina said...

albazrah - Amin...amin..amin. Terima kasih

konde said...

subhanallah :)


Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

Lizan said...

bagusnya Alia, tak bersahur pun mampu bertahan..

Post a Comment

Would lurve to hear your thoughts on this.Thanks!

Nuffnang