This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Asam Pedas Ikan

Juice Tembikai campur dengan fresh Orange..not bad....masam2 manis... Dah lama tak masak Asam pedas...nak keluar skill dah lama tak di guna pakai. Mai kita tengok apa bahan yg diperlukan. Bahan2 Ikan (guna ikan kembung 4 ekor) *2 - 3 biji bawang besar *2-3 ulas bawang putih *1 inci halia 1 inci lengkuas *2-3 btg serai *cili besar (ni ikut suka sy letak 4 biji) *1-2 Sudu besar Cili kering ( Ni ikut kepedasan masing ye) *1/2 inci kunyit hidup Daun kesum Bunga kantan 2-3 sudu air asam jawa (secukup nya guna adabi brand) Garam secukup rasa Air secukup nya Kacang bendi (ni agak2 ye nak letak byk mana) 1 biji Tomato Minyak utk menumis Cara2 1) Bahan2 yg bertanda * hendaklah di blend. Titik kan lengkuas. 2) Tumis kan bahan2 bertanda * dan lengkuas hingga naik bau. 3) Masukan sedikit air asam jawa dan ikan biar sehingga ikan betul2 masak 4) Masukan kacang bendi dan tomato bila sayur dh masak 5)sedia dihidangkan.

2 comments:

CikLilyPutih said...

lama dah tak masak asam pedas, asyik makan kat mamak je mane nak jumpe asam pedas kan.

lina said...

cik lily - tu la kan...

Post a Comment

Would lurve to hear your thoughts on this.Thanks!

Nuffnang