This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Ikan Talapia Bakar Tempoyak

Ikan yg sedia di ngaaapppp....dimasak oleh bonda tercinta....sgt sedap...ok Tengok la....mmg menyelerakan....cuba la kawan2 mmg tak rugi....sgt sedop...kalau balik kampung ini adalah menu wajib kami.... Ni adalah bahan2 yg diperlukan.... 1 ekor ikan talapia merah *2-3 biji bawang merah *1 btg serai
*½ inci kunyit 1 helai daun kunyit
Daun Pisang secukup nya
*Cili api (secukup nya kalau nak pedas letak lebih la ye) 2-3 sudu tempoyak (boleh letak lebih ni terpulang kpd citarasa masing2)
Cara2 1)Basuh ikan bersih dgn air asam jawa (supaya hilang bau ikan tersebut)
2) Blend bertanda *
3)Gaul kan semua bahan2 bertanda *
4)Campurkan bahan yg diblend dan tempoyak kemudian lumurkan pada ikan
5)Sedia untuk dibakar, balutkan dengan daun kunyit dan seterusnya bungkus dgn daun pisang. (Bakar sehingga ikan masak jgn bakar terlalu lama nnt ikan menjadi kering kurang enak ya)

6 comments:

shidafzan said...

memang sodappp nih ina.. mentua aku pun slalu wat nih :D ayyooo terasa nak balik jerantut plak nih

izahdaut said...

ya Allah sedapnya makan ikan bakar tempoyak nih..lama dah tak makan..kalau balik kampung baru la dapat makan..fuuhh best giler!!

lina said...

shida - mmg betul ni menu wajib org phg kan

izan - mmg sedap izan...mesti dah pernah try buat kan..org phg ke?

Haza Wahida said...

sedapnyaaa teringin pulak nak mencuba

lina said...

[Nemo] : Ikan talapia adalah ikan feverit saya..akak nita ada resipi ikan talapia masak gulai air.My mom teach me..nanti ada kesempatan nita try and bg akak rasa.he he he..

ummi nor said...

Weyy...silap timelah sy tgk post ni, dah midnight..mmg perut tgh keroncong ni.Tgk ikan tu lglah laparnya...tak sabar nak membuatnya...

Post a Comment

Would lurve to hear your thoughts on this.Thanks!

Nuffnang