This blog is dedicated to my lovely daughter Alia and lil baby Darwisy. Thanks to those who has read my blog
RSS

!

Buah Perah

Assalamualaikum...semua dan selamat pagi...Pernah kah anda makan buah perah ini. Buah ni kian pupus kerana pokoknya telah di tebang...lina pun sebenarnya tak tahu rupa pokok buah ni macam mana..seingat lina buah ni sgt lama lina tak pernah jumpa...kebetulan semlm pergi ke pekan sehari temerloh. Itu pun ada satu penjual dlm byk2 perniaga dipasar pagi tersebut.
Lina juga tunjuk kan pada alia...alia merasa sedikit je lepas tu terus tak nak...rasa nya ada rasa sedikit pahit dan lemak2...lina makan buah ni masa kecil...dh tak ingat last makan bila.
Ni rupa buah yg belum di kupas berwarna hitam..Buah ini telah di rebus selama 4 jam kata penjual tu la...lina pun mmg tak ada pengalaman merebus buah ini. makin lama buah ini tidak lagi di kenali oleh generasi baru spt anak2 kita kan...rugi juga rasa nya.Tp nak buat mcm mana ini buah hutan kata mak saya la...mana nak jumpa lagi.

7 comments:

ejaMaria said...

ni adik-beradik jering... kerdas ke ?... emmm Maria lagi laout benda-benda gini... ;p

lina said...

eja maria - bukan jenis jering ataupun yg sewaktu dengan nya, dia sejenis makanan kudap2 boleh di makan begitu sahaja

quinnie said...

salam kenal lina...memang saya tak pernah tengok buah ni..apa la rasanya ye..

lina said...

wslm quinnie - rasa nya lemak2 dan ada sedikit rasa pahit :)

lina said...

lama tak mkn buah ni. skrg susah nak cari kan?

lina said...

lina - Kebetulan nama kita sama ye...benar buah ni pun hampir pupus dek zaman yg makin maju..kesian kan generasi akan dtg.

Barkah Agung Endro N Barkah said...

Salam dari Indonesia boleh bertanya dimana saya bisa membeli buah perah ya...?

regards
Barkah Agung Endro N

Post a Comment

Would lurve to hear your thoughts on this.Thanks!

Nuffnang